PKU

Lite nya och annorlunda tankar från mig!
Ja, PKU... Vad ska jag säga...
Jag har klassisk PKU. That´s it.
För mig har det inneburit svårigheter och pratar inte gärna om det men nu får det nog bli ändring.
Jag har alltid haft svårt att acceptera min PKU och det har synts på mina värden. Läs mer på pku.se
Att följa dieten är svårt då många matställen inte erbjuder lågproteinmat (Ibland inte ens glutenfria alternativ) och sambon vill inte leva på frukt och grönt. Och tala inte om frestelser! Överallt! Suck...
Just nu ligger mina värden på 700 Fa men är lite för högt. Så till nästa år ska de vara nere på 500. Detta för mitt välmående och min framtid som mentalt stabil. Men hur står jag emot alla frestelser? Tips? Kanske ska testa knepet med gummiband runt handleden? Snärta med det mot handleden varje gång jag tänker på proteinrik mat så som choklad och cesarwrap. Haha. Blir nog ett jädra snärtande.
Genom att sänka mina värden kan jag även förbereda mig för den tuffa utmaningen att skaffa barn, då värdet ska ligga under 300 Fa.
Nu ska jag dricka te och titta till Rikard, far och Gunnar och se hur murningen av altanen går.
Tjo hej!

Kommentarer
Postat av: Micha

Hej Åsa! JÄTTEKUL att du hittade min blogg! Jag hjälper dig gärna på alla sätt jag kan - om du vill förstås!



Själv låg jag på högre värden än 700 när jag började min resa. Nu senast (25/5) hade jag ett fastevärde på 180. Det GÅR - även om man inte tror det! Jag lovar dig, jag trodde aldrig jag skulle lyckas men som sagt, viljan att få barn är större än något annat! Om du inte har läst igenom mina inlägg - så gör det - gärna allihopa. Så kan vi ta det därifrån om du vill.



Jag om någon vet hur det är att vara frestad av allt gott, men det går att stå emot och man mår så mycket bättre både psykist och fysiskt om man låter bli dessa saker.



Vart i Småland bor du förresten? Jag ska ner till Virserum på torsdag nämligen!



Stor kram till dig!! / Micha

2011-05-31 @ 08:34:33
URL: http://fenylmicha.blogg.se/
Postat av: Åsa

Hej!

Viljan att skaffa barn är stor här med men just nu skulle vi inte hinna med det.



Just nu har jag de bästa värdena jag haft på många år men känner att de bör gå ner mer då jag vet att jag mår bättre fysiskt och psykiskt.



Hur länge har du arbetat med att få ner dina värden?

Har hört att d tar 4-6 månader innan man får ett ok från doktorn.



Jag bor ca 10 mil från virserum. 4 mil nordväst (tror jag) från Växjö. Hade varit kul att träffas och prata lite. träffar ingen annan med pku just nu och det är alltid kul att utbyta erfarenheter.



kram till dej!

2011-05-31 @ 18:29:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0